Hoe gaat het nu met… MailStreet Frankrijk?
Begin 2023 vertrok Lammert van Keulen met een klein team van MailStreet vanuit Deventer naar Frankrijk om daar een nevenvestiging van MailStreet op te zetten.
Begin 2023 vertrok Lammert van Keulen met een klein team van MailStreet vanuit Deventer naar Frankrijk om daar een nevenvestiging van MailStreet op te zetten.
Begin 2023 vertrok Lammert van Keulen met collega’s Gavin Whyte en Erik Holtkamp van MailStreet vanuit Deventer naar Frankrijk om daar een nevenvestiging van MailStreet op te zetten. In de eerste Ik Vertrek-aflevering volgden we de zoektocht naar een pand, een site manager en personeel. Het team maakt kennis met de verschrikkelijke Franse bureaucratie en krijgt energie van de fijne samenwerkingsrelatie met hun eerste klant: HelloFresh Frankrijk, voor wie MailStreet dit avontuur was begonnen.
Een jaar later, begin 2024, troffen we niet Lammert aan in Frankrijk, maar Duncan Vree. Duncan was toen nog een uitzendkracht bij MailStreet had aangegeven wel naar Frankrijk te willen om mee te helpen met het opstarten van de productie aldaar, aanvankelijk voor een periode van vier weken. Dat beviel zo goed dat MailStreet besloot om Duncan site manager te maken. Een enorme carrièrestap voor hem en een grote persoonlijke stap, want hij verhuisde met zijn hele ‘hebben en houwen’ naar Evry Courcouronnes, een voorstad van Parijs.
Hoe hangt de vlag er eind 2024 bij, een kleine twee jaar na de beslissing om een tweede vestiging van MailStreet in Frankrijk te starten? We treffen Duncan en Lammert in het kantoortje van de productielocatie, die op een steenworp afstand ligt van de A6 tussen Parijs en Lyon in de plaats Lisses. Waar de twee mannen de vorige twee afleveringen niet al teveel tijd hadden voor een gesprek, zitten ze er nu relaxt bij. De vijf Franse medewerkers weten inmiddels precies wat ze moeten doen. Duncan en Lammert kunnen zich focussen op de middellange termijn.
Volgend jaar zullen we verder moeten opschalen, maar dat is nu gewoon een kwestie van een extra collega aannemen het is niet spannend meer. Ons bedrijf is schaalbaar geworden.
Lammert komt eens in de zes weken over voor een bezoek van een paar dagen. Dit keer stond een evaluatiegesprek met de COO van HelloFresh Frankrijk op de planning. “De COO had dat gesprek goed voorbereid”, vertelt Lammert. “Hij had collega’s van verschillende afdelingen en uit verschillende geledingen van het bedrijf gevraagd naar hun ervaringen en naar verbeterpunten in de samenwerking. Tot zijn “spijt” zoals hij dat verwoordde had niemand een verbeterpunt aangedragen, iedereen was tevreden. Want als er eens een keer iets niet lekker loopt, dan bespreken we dat meteen.”
Duncan lacht. Natuurlijk is hij trots op dat resultaat, maar verbaasd is hij niet. “Sinds de zomervakantie zijn alle kinderziektes uit onze processen. We werken met de nieuwste Kyocera inkjet printers en met geavanceerde Quadient couverteermachines. Omdat wij in Frankrijk de eersten waren die hiermee gingen werken, kost het wat meer tijd om alle processen goed in te regelen. De leverancier heeft immers ook nog geen ervaring. Maar nu loopt het allemaal op rolletjes. Ons volume is in een jaar tijd met 40 procent gegroeid. Volgend jaar zullen we verder moeten opschalen, maar dat is nu gewoon een kwestie van een extra collega aannemen het is niet spannend meer. Ons bedrijf is schaalbaar geworden.
De weg hier naartoe was soms hobbelig. Het MailStreet team heeft voor behoorlijk wat uitdagingen gestaan. Sommige technologisch van aard, andere organisatorisch, en soms zat de Franse bureaucratie in de weg. Zoals toen ze door een eigen foutje ineens werden afgesloten van het internet. “Het heeft een maand geduurd voor we weer een verbinding hadden”, foetert Duncan. Hij spreekt door dat akkefietje nu overigens wel een stuk beter Frans. Hij lacht: “Ik verhuisde naar Frankrijk zonder dat ik de taal sprak. Hoe kun je zo dom zijn?”
Een andere uitdaging was het werken met mensen van verschillende komaf. “Want het verschil tussen Fransen en Nederlanders mag dan groot zijn, het verschil tussen Fransen is dat ook hoor”, zegt Duncan. “Twee van de collega’s komen uit de banlieus, de beruchte Parijse voorsteden. De andere drie komen juist van het Franse platteland. Het contrast kan niet groter…” En je kunt je voorstellen dat dit een verschillende manier van communicatie vraagt.
Lammert is er trots op dat Duncan erin is geslaagd om van vijf totaal verschillende individuen een team te maken, ook al denkt hij vaak dat er ruzie op de werkvloer is uitgebroken omdat er soms voor Nederlandse begrippen nogal heftig wordt gediscussieerd terwijl ze voor hun doen normaal communiceren. “En waar ik ook trots op ben is dat we vijf werkloze jongeren in een soms uitzichtloze positie aan een vaste baan hebben geholpen.”
Het doel lijkt bereikt. Hebben de heren nog wat te wensen? “Ja”, zegt Lammert. “Hoewel de focus ligt op het doorgroeien met HelloFresh, is onze ambitie om ook samen te werken met Nederlandse bedrijven die printwerk maken voor de Franse markt of Nederlandse e-commerce bedrijven die in Frankrijk actief zijn. De productie voor HelloFresh start pas in de namiddag, dus een groot deel van de dag staan onze machines stil.”
Heb jij gepersonaliseerd printwerk nodig voor de Franse en/of Zuid-Europese markt?
En vind je het eigenlijk ook te gek om vrachtwagens vanuit Nederland te laten rijden?
Dan komen we graag met je in gesprek.
Het ene moment sta je nog op zaterdag als uitzendkracht op de werkvloer bij MailStreet in Deventer, het volgende moment ben je vestigingsmanager van een nieuwe productielocatie in Frankrijk. Het overkwam Duncan Vree. Wat is zijn achtergrond en waarom heeft hij deze kans gekregen?
Als branchevereniging vertegenwoordigt én verbindt DDMA alle spelers in de postmarkt: verzenders, bureaus, goede doelen en commerciële opdrachtgevers uit verschillende sectoren. Ongeveer twee keer per jaar brengen we iedereen bij elkaar om van elkaar te leren en grote ontwikkelingen in de markt te bespreken.
Digitaal waar het kan, in print als het meer indruk maakt
Aandacht voor je medewerkers en je vaste klanten. Denk aan een kaartje, een presentje,
een gelukwens.
Het cultuurverschil is in alles voelbaar De Fransen zijn ook niet gewend aan de Nederlandse manier van zakendoen,…
In de huidige digitale tijd lijkt gedrukte media gemakkelijk over het hoofd te worden gezien. Toch is uit onderzoek…