Papier is duurzamer én effectiever!
In de huidige digitale tijd lijkt gedrukte media gemakkelijk over het hoofd te worden gezien. Toch is uit onderzoek…
In de huidige digitale tijd lijkt gedrukte media gemakkelijk over het hoofd te worden gezien. Toch is uit onderzoek…
In de huidige digitale tijd lijkt gedrukte media gemakkelijk over het hoofd te worden gezien. Toch is uit onderzoek gebleken dat papieren campagnes, uitingen en mailingen 13 keer duurzamer(!) zijn dan hun digitale tegenhangers. Daarnaast maken papieren mailingen ook veel meer indruk. Maar waarom is dat zo?
Papier wordt gemaakt van hernieuwbare bronnen, zoals hout uit duurzaam beheerde bossen. Door verantwoordelijk om te gaan met de productie van papier kan de ecologische voetafdruk worden verkleind. Bovendien is papier grotendeels biologisch afbreekbaar en recyclebaar, in tegenstelling tot elektronische apparaten, waardoor de impact op het milieu verder wordt verminderd. Dit biologische en afbreekbare papier wordt vaak aangeduid met de typering FSC®.
Een ander voordeel van papier is de langere levensduur in vergelijking met digitale media. Digitale gegevens zijn afhankelijk van technologie en opslagapparaten die kunnen verslijten, verouderen en technische problemen kunnen hebben. Het constant upgraden en vervangen van elektronische apparaten draagt bij aan de groeiende hoeveelheid elektronisch afval, wat een serieus milieuprobleem vormt.
Op het eerste gezicht lijkt papier in het nadeel te zijn omdat het na gebruik wordt weggegooid. Maar laten we niet vergeten hoeveel energie er wordt verspild bij het versturen van een e-mail.
Een grotere impact met print
Papieren mailingen hebben een persoonlijke en luxe kwaliteit die digitale berichten vaak missen. Ook zorgt papier voor een gevoel van exclusiviteit en rust. In een wereld vol digitale prikkels kan het ontvangen van een gedrukte campagne een verademing zijn. Ze zijn tastbaar en het voelt alsof er tijd en aandacht aan is besteed. Hierdoor hebben ontvangers de neiging om geprinte materialen langer te bewaren en er vaker naar te kijken, waardoor de boodschap beter blijft hangen. Daarnaast hebben papieren uitingen geen stroom, internettoegang of apparaten nodig om te worden bekeken en gelezen.
Stuur je jouw boodschap liever digitaal?
Dan is het afwachten of het aankomt en niet verloren gaat tussen alle andere e-mails, reclames en nieuwsbrieven. Tegenwoordig is die kans behoorlijk groot. En ook als je bericht wél bij de ontvanger belandt, bestaat het risico dat de lezer overprikkeld is dat de boodschap niet doordringt.
Verantwoord omgaan met grondstoffen is key!
Het is belangrijk om tijdens het productieproces verantwoord met papier om te gaan: duurzaam bosbeheer ondersteunen, recycling bevorderen en onnodig papiergebruik verminderen. Dit kan worden bereikt door te kiezen voor gerecycled papier en bewust om te gaan met gedrukte materialen.
De papierindustrie heeft de afgelopen jaren flinke vooruitgang geboekt op het gebied van milieubescherming en duurzaamheid. Moderne fabrieken verminderen water- en energieverbruik, beperken schadelijke uitstoot en passen milieuvriendelijkere productiemethoden toe, zoals gerecycled water en verminderd gebruik van chemicaliën bij het bleken van papier.
Natuurlijk…
moeten we ondanks de verbeteringen in de papier industrie zelf ook verantwoordelijk met papier omgaan. Zoals het minimaliseren van onnodig gebruik en het bevorderen van recycling.
Onze conclusie
Kies voor duurzaamheid en overweeg de voordelen van papier bij het verspreiden van advertenties, mailings en andere correspondentie. Papieren campagnes zijn effectief, bieden een persoonlijke kwaliteit en zorgen voor exclusiviteit en rust in een digitale wereld. Verantwoordelijk omgaan met papier is essentieel, door duurzaam bosbeheer te ondersteunen, recycling te bevorderen en onnodig papiergebruik te verminderen.
Papier is dus duurzamer én effectiever. Klaar om indruk te maken!
Wil jij meer informatie over MailStreet?
Neem dan contact met ons op!
Het ene moment sta je nog op zaterdag als uitzendkracht op de werkvloer bij MailStreet in Deventer, het volgende moment ben je vestigingsmanager van een nieuwe productielocatie in Frankrijk. Het overkwam Duncan Vree. Wat is zijn achtergrond en waarom heeft hij deze kans gekregen?
Als branchevereniging vertegenwoordigt én verbindt DDMA alle spelers in de postmarkt: verzenders, bureaus, goede doelen en commerciële opdrachtgevers uit verschillende sectoren. Ongeveer twee keer per jaar brengen we iedereen bij elkaar om van elkaar te leren en grote ontwikkelingen in de markt te bespreken.
Digitaal waar het kan, in print als het meer indruk maakt
Aandacht voor je medewerkers en je vaste klanten. Denk aan een kaartje, een presentje,
een gelukwens.
Het cultuurverschil is in alles voelbaar De Fransen zijn ook niet gewend aan de Nederlandse manier van zakendoen,…