Hoe geef je duurzaam werken vorm?
Duurzaamheid is een breed begrip. Het betekent dat je het beste voor hebt met mensen, dieren, milieu en maatschappij…
Duurzaamheid is een breed begrip. Het betekent dat je het beste voor hebt met mensen, dieren, milieu en maatschappij…
Duurzaamheid is een breed begrip. Het betekent dat je het beste voor hebt met mensen, dieren, milieu en maatschappij.
Dat kun je op verschillende manieren vormgeven. Voor de een is het reduceren van vervuilende materialen belangrijk.
De ander wil verspilling voorkomen. En een derde hecht veel waarde aan ‘groene’ energie.
Dé reden om te verduurzamen is de wereld leefbaar houden voor de komende generaties. We zullen daar allemaal een bijdrage aan moeten leveren, zowel consumenten als bedrijven. In het verleden was een duurzaam alternatief vaak een stuk duurder dan de niet-duurzame variant, maar dat begint te kantelen. Zeker nu ook de ‘the cost of doing nothing’ toeneemt. Er zijn daarom ook steeds meer bedrijfseconomische redenen om te verduurzamen:
MailStreet heeft duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel staan. Het dak van ons kantoorpand ligt vol met zonnepanelen. We zoeken waar mogelijk naar duurzame alternatieven, zoals onschadelijke printerinkt en de mogelijkheid om gebruik te maken van een (elektrische) bedrijfsfiets of elektrische leaseauto. Maar de grootste slag slaan we in ons primaire proces: we voeren zoveel mogelijk automatische checks uit en hebben onze processen zo goed ingericht, dat we vrijwel nooit een verkeerde productierun hebben. We printen precies die documenten die de klant nodig heeft, en geen velletje meer. Daardoor hebben we ook nauwelijks afval. Het kleine beetje afval dat wel ontstaat, bijvoorbeeld doordat klanten niet alle flyers of andere documenten die ze laten printen nodig hebben, laten we verwerken tot nieuw karton voor o.a. schoenendozen. En natuurlijk gebruiken we alleen FSC®-gecertificeerd papier, gemaakt van houtvezels die afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen.
Omdat we systematisch bezig zijn met duurzaamheid en ook een milieumanagementsysteem gebruiken om onze prestaties continu te verbeteren, zijn we door de NEN ook ISO 14001 gecertificeerd. Hiermee maken we ook aan de buitenwereld aantoonbaar dat we het milieu hoog in het vaandel hebben staan.
Key in onze systematische aanpak is het 5S-model. Dat staat voor scheiden, schikken, schoonmaken, standaardiseren en stimuleren en maakt onderdeel uit van onze Lean werkmethode.
Een laatste aspect van duurzaamheid is respect voor onze medewerkers. Duurzaamheid gaat immers over mens, milieu en maatschappij. We vinden werkplezier heel belangrijk. Indien nodig werken we hard, maar we proberen vooral slim en efficiënt te werken. Duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers vinden we namelijk erg belangrijk. Wij zijn daarnaast een erkend MBO- en HBO-leerbedrijf en bieden met regelmaat stageplekken aan. We vinden het belangrijk om jonge mensen te laten zien hoe de wereld verandert en hoe communicatie mee verandert. En we vinden het belangrijk dat onze medewerkers via onze stagiairs ook hun blik verruimen.
In het verleden was een duurzaam alternatief vaak een stuk duurder dan de niet-duurzame variant, maar dat begint te kantelen.
Ben je geïnspireerd en wil je samen met jouw collega’s je eigen bedrijf ook verduurzamen? Begin dan bij het laaghangende fruit. Want natuurlijk zul je ooit je primaire proces moeten verduurzamen, maar dat vergt in de regel grote investeringen en kost tijd. Dat is dus een strategische beslissing die de directie moet nemen. Omdat je als medewerker daar niet altijd invloed op hebt en onze planeet niet zo lang kan wachten, kun je alvast zelf met deze tips beginnen:
Vind jij duurzaam en milieubewust werken net zo belangrijk als wij?
En wil je meer weten over duurzaamheid binnen MailStreet? Neem dan contact op!
Het ene moment sta je nog op zaterdag als uitzendkracht op de werkvloer bij MailStreet in Deventer, het volgende moment ben je vestigingsmanager van een nieuwe productielocatie in Frankrijk. Het overkwam Duncan Vree. Wat is zijn achtergrond en waarom heeft hij deze kans gekregen?
Als branchevereniging vertegenwoordigt én verbindt DDMA alle spelers in de postmarkt: verzenders, bureaus, goede doelen en commerciële opdrachtgevers uit verschillende sectoren. Ongeveer twee keer per jaar brengen we iedereen bij elkaar om van elkaar te leren en grote ontwikkelingen in de markt te bespreken.
Digitaal waar het kan, in print als het meer indruk maakt
Aandacht voor je medewerkers en je vaste klanten. Denk aan een kaartje, een presentje,
een gelukwens.
Het cultuurverschil is in alles voelbaar De Fransen zijn ook niet gewend aan de Nederlandse manier van zakendoen,…
In de huidige digitale tijd lijkt gedrukte media gemakkelijk over het hoofd te worden gezien. Toch is uit onderzoek…