Direct Mail

Direct mail is een vorm van mail waarbij een (grote) groep mensen gepersonaliseerd een e-mail, brief of pakket verstuurt. Vaak bevat de direct mail een zogenaamde
call-to-action: een oproep tot een bepaalde reactie. Denk bijvoorbeeld aan: scan de QR-code voor meer informatie. Direct mail kan verzonden worden via e-mail of per post. Een online mailing wordt door veel e-mailprogramma’s automatisch al gemarkeerd als spam en belandt aldus in het spamfilter. Terwijl het leespercentage van fysieke direct mailings omhoog is geschoten naar 80 procent! Er valt immers nauwelijks meer post op de deurmat. Daardoor zijn mensen nieuwsgierig naar de inhoud als ze wel een geadresseerde kaart of enveloppe ontvangen.
Daarom gaan wij het hier vooral hebben over de gemakken
en voordelen van direct mail (DM) per post.

Voordelen van DM per post

Direct mail per post biedt verschillende voordelen:

 

 

  • Je bepaalt zelf wie welke boodschap ontvangt. Je kunt jouw contacten opdelen in groepen en naar iedere groep een andere mailing sturen. Of je kunt ervoor kiezen om een mailing naar maar één groep te sturen OF een bepaalde groep juist uit ter sluiten van de mailing.
  • Het verzenden van een geadresseerde brief of enquête, persoonlijk bericht of pakket per post is een sterke manier om een gepersonaliseerde boodschap over te brengen. De mogelijkheden zijn eindeloos: een folder, flyer, poster, brief met een QR-code of kortingscode, een klein welkomstgeschenk of misschien een brievenbusdoosje met een persoonlijk kleinigheidje. Zo lang het door de brievenbus past, zit je niet vast aan aanleverspecificaties en vastgestelde afmetingen.
  • DM wordt gezien als betrouwbaar. Bijna 60% van de ontvangers ziet een persoonlijke direct mail als betrouwbaarder dan een digitale mailing of digitale marketinguiting. Ze ervaren het contact ook als persoonlijk. Vergelijk het met het gevoel dat een fysieke kerstkaart oproept versus een digitale.
  • Je kunt heel eenvoudig je mailing personaliseren: “Beste <Naam>, Deze aanbieding is speciaal voor jou…
  • Met direct mail breng je meer over dan een enkel een geschreven boodschap. Je brengt een gevoel over. Door een bewuste materiaalkeuze kun je jouw direct mail de gewenste uitstraling geven. Staat jouw merk voor luxe en comfort, dan kies je bijvoorbeeld voor een dikkere papiersoort die zijdezacht aanvoelt. Moet de mailing juist stoer ogen, dan kies je misschien voor bedrukking met zilverkleurige verf ie je mailing een metaalachtig uiterlijk geeft. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.
  • Je kunt een cadeautje, freebie of sample toevoegen. Afwijkende pakketjes maken een blijvende indruk en benadrukken de aanwezigheid van de verzender en zijn/haar bedrijf.
  • Je kunt eenvoudig de respons meten. Vandaag de dag kun je het ontvangers nog eenvoudiger maken om te reageren door bijvoorbeeld een QR-code of persoonlijke kortingscode op te nemen. Het voordeel is dat het voor jou daardoor ook nog eenvoudiger wordt om de respons te meten en de resultaten te verwerken.
  • Direct mail per post is relatief goedkoop als je het vergelijkt met andere marketingkanalen. De kosten per lead liggen laag en je beslist zelf hoeveel je uit wil geven aan materialen, vormgeving, personalisatie, portokosten etc. Je weet dus vooraf precies waar je aan toe bent.
  • Je kunt direct mail per post uitstekend combineren met gepersonaliseerde online marketing via bijvoorbeeld e-mailmarketing en social media. Een customer journey die bestaat uit fysieke en digitale communicatie maakt meer indruk. Want online marketing is efficiënt, maar je kiest beter voor print op de momenten dat je impact wilt maken.

 

Zelf een Direct Mail opzetten?

Wij geven je graag een paar tips!

 

DM Do’s:

  • Zorg voor de juiste gegevens. Je hebt te maken met persoonsgegevens, dus ook met AVG en privacy-gevoeligheid. Een brief met persoonlijke inhoud moet natuurlijk niet in de verkeerde handen vallen. Actualiteit is ook een belangrijke factor. Zijn alle gegevens recent nog gecontroleerd? En zijn alle data consistent? Blijf controleren.
  • Maak het niet te lang. Zorg voor een korte en bondige, maar interessante (en mogelijk creatieve) boodschap
  • Maak het makkelijk leesbaar. Één duidelijk lettertype en één stijl.
  • Wat wil je met jouw mailing bereiken? Zorg ervoor dat daar geen vragen over zijn. Maak een duidelijk Call-to-Action.
  • Wat is de behoefte van de ontvanger? Speel daar op in. En niet alleen op jouw eigen doelen en behoeften.
  • Maak mensen nieuwsgierig. Zorg voor een opvallend design of een afwijkend pakket. Een techniek is ‘de bobbel’ in de envelop. Als het pakketje “iets” bevat zal men eerder geneigd zijn om het te openen. Dit kan bijvoorbeeld door een pasje of een freebie toe te voegen.
  • Zorg dat het duidelijk is wie de afzender van het pakketje is en voer dit door in en op het hele pakket. (enveloppe, brief en verdere inhoud).
  • Zorg voor de juiste timing. Denk bijvoorbeeld aan een snelle levering van de brief en passen, of het last minute aanpassen van de klantendatabase, waardoor je kunt inspelen op de actualiteit.

 

DM Dont’s

  • Een verkeerde naam- of geslachtsvermelding op een envelop zorgt dat de mailing ongelezen wordt weggegooid. Een negatieve associatie met jouw bedrijf is makkelijk gemaakt wanneer de ontvanger het idee heeft dat je weinig aandacht besteed aan je contacten.
  • Grammaticale en tekstuele fouten
  • Geen Call-to-Action. Zonder duidelijk doel zal de ontvanger niet weten wat ze met jouw mailing moeten doen. Hierdoor zou een direct mail nutteloos kunnen zijn en zou je jouw doelen mogelijk niet halen.
  • Onpersoonlijke berichten. Spreek je iedereen aan? Dan spreek je eigenlijk niemand aan. Probeer ontvangers informatie te sturen die hen aanspreekt. Als de informatie als oninteressant en irrelevant bestempeld word zou dit tot een negatieve associatie met jouw bedrijf kunnen leiden.
  • Te veel informatie geven. Veel lezen of Call-to-Action zorgt ervoor dat de ontvanger het bericht met tegenzin leest en verwerk. Of misschien helemaal niks met het bericht gaat doen. Stuur dus een duidelijke, overzichtelijke mailing en verwijs naar een manier waarop de ontvanger meer informatie kan vinden.

 

Neem contact op

Wil je meer weten over het effect van direct mail per post?
Of wil je inspiratie opdoen om het rendement van je eigen customer journeys te verhogen?
Wij gaan graag met je in gesprek.

Lammert van Keulen

Lammert van Keulen

Managing Partner Inkoop & Productie

Neem contact op