Indruk maken met print
We leven in een digitale wereld. Informatie is makkelijker bereikbaar dan ooit. Binnen een paar seconden kun je alles wat je zoekt vinden op het internet. De vraag is: waarom zou je anno 2022 dan nog geld uitgeven aan print?
We leven in een digitale wereld. Informatie is makkelijker bereikbaar dan ooit. Binnen een paar seconden kun je alles wat je zoekt vinden op het internet. De vraag is: waarom zou je anno 2022 dan nog geld uitgeven aan print?
We leven in een digitale wereld. Informatie is makkelijker bereikbaar dan ooit. Binnen een paar seconden kun je alles wat je zoekt vinden op het internet. De vraag is: waarom zou je anno 2022 dan nog geld uitgeven aan print?
Voordat we die vraag beantwoorden, eerst even wat cijfers. Per week besteden we 14 uur van onze tijd aan online activiteiten. We maken dan gebruik van de ruim 200 miljoen actieve websites en apps die er wereldwijd zijn. Omdat het aanbod zo groot is, versnippert onze aandacht makkelijk. De gemiddelde sessietijd, dit is de tijd die je doorbrengt op een website, bedraagt ongeveer 2 minuten. De duur hangt natuurlijk af van het type website dat mensen bezoeken, maar het is duidelijk dat de gemiddelde gebruiker van een app of website het moeilijk vindt om zijn aandacht ergens lang bij te houden.
Dit stelt ondernemers die bestaande klanten en nieuwe prospects willen bereiken voor een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat jouw website opvalt tussen die miljoenen andere websites? En als je een opt-in* hebt voor een nieuwsbrief, hoe voorkom je dan dat de ontvanger die al wegklikt voordat de mail is geopend? Want het is gewoon ontzettend lastig om online conversie te realiseren.
*Wat is een opt-in?
Een opt-in is een klant of persoon binnen een specifieke doelgroep die vooraf toestemming heeft gegeven om benaderd te worden. Bijvoorbeeld om contact op te nemen per telefoon, via een nieuwsbrief of mailing.
uur per week online
websites wereldwijd
minuten per bezoek
Wie online wat onderzoek doet naar conversiepercentages komt verschillende cijfers tegen. Maar de conclusie is altijd: print converteert beter dan digitaal.
En dat is niet zo vreemd. De oudere generaties zijn nog altijd primair ingesteld op print, omdat zij vanaf jonge leeftijd gewend zijn om mailings en magazines te ontvangen. Toch zie je momenteel dat ook de jongere generatie print omarmt. Zij zijn wel opgegroeid met digitale media, maar ze zijn ook digital-tired.
Uit onderzoek blijkt dat zowel de generatie Z als de millennials méér lezen via printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën.
Het mooie van een printuiting is dat het niet verdwijnt op het moment dat je het weglegt, maar dat de brief, flyer of magazine dan nog gewoon op tafel blijft liggen. De DMA heeft vastgesteld dat een kwart van de fysieke post na een maand nog aanwezig is in een huishouden. Daar kan geen digitale uiting tegenop. De reden? Print heeft emotie. Je voelt dat iemand er tijd in heeft gestoken. En dat maakt dat je post niet maar zo gedachteloos in het oud papier gooit. Terwijl je een digitale uiting, ook al is die gepersonaliseerd, wel makkelijk wegklikt.
“Online versnipperd aandacht snel. We ervaren online nieuwsbrieven niet langer als persoonlijk.”
Restrictie qua ruimte.
Ruimte op print legt restricties op. Je moet nadenken over welke informatie je wil geven. Dat maakt dat de relevantie van content in print vaak veel hoger is dan van online uitingen.
Emotie.
Print heeft emotie. Dat zit in de papiersoort en in de inkt die je kiest. Van flinterdun tot dik, zijdeachtig papier, en van ultramatte inkten tot zilverkleurige verf die een metaalachtige uitstraling geeft.
Betrouwbaarheid.
Geprinte media zijn vaak betrouwbaarder dan digitale media. Bij een uiting in print weet je zeker dat die niet is gecreëerd door een spambot of trol. Natuurlijk kun je ‘alternatieve feiten’ communiceren via print, bijvoorbeeld in een krant. Maar zodra dat gebeurt, is dat de volgende dag voorpaginanieuws in de landelijke media.
Spam.
Gebruik maken van een online nieuwsbrief om klanten te informeren.
Het is lekker makkelijk, snel en goedkoop. Maar al te vaak gebeurt het dat jouw nieuwsbrief in de spambox belandt. Natuurlijk hebben fysieke brievenbussen ook een spamfilter in de vorm van een nee/nee-sticker. Maar zodra je en geadresseerde Direct Mail stuurt, weet je zeker dat de ontvanger jouw mailing ook echt krijgt en ziet.
Persoonlijk
Online versnipperd aandacht snel. We ervaren online nieuwsbrieven niet meer als persoonlijk. Dat is heel anders met fysieke post. We hebben het dan niet over huis-aan-huis verspreide mailingen, dat is de geprinte versie van spam.
Door gerichte mailingen aan klanten en prospects te sturen over een product waar zij al interesse in hebben getoond, zorg je ervoor dat deze mailing ook echt gezien wordt.
Meetbaarheid.
Online is alles meetbaar. Daar loopt print nog altijd in achter.
Stel; Je ontvangt een flyer over het nieuwste model auto, en besluit dat je een proefrit wil maken. Het is voor het autobedrijf niet meetbaar of deze flyer het laatste zetje heeft gegeven om een afspraak te maken.
Tenzij er een QR-code is toegevoegd waarmee je een afspraak kunt maken. Je ziet daarom steeds vaker printmailingen met een QR-code. Zo integreren print en online en vloeien naadloos in elkaar over.
Lange bewaartijd.
Een kwart van de mailings slingert een maand later nog steeds ergens in huis rond. Steeds opnieuw valt het oog van de ontvanger op jouw logo. En kennelijk is er iets dat hem weerhoudt de mailing weg te gooien. Na het eerste bewuste contactmoment, zijn er dus nog tientallen onbewuste contactmomenten die zorgen dat de ontvanger jouw merk niet vergeet. Ook al converteert hij op dat moment misschien nog niet.
Wil je weten aan welke spelregels jouw Direct Mail moet voldoen?
Lees hier de Dm Do’s en Dont’s.
MailStreet kan je helpen met het hele traject van jouw mailing, van creatie tot printen en laten bezorgen. Of het nu gaat om een brief, kaart, flyer, brochure, cadeaubon, voucher of magazine, wij kunnen alle vormen van print voor jou realiseren. Daar komt bij dat we vanwege ons volume scherpe portocontracten hebben weten uit te onderhandelen met PostNL.
Want print en digitaal vormen samen een ijzersterke combinatie. Hoewel het door bovenstaande opsomming lijkt alsof de twee mijlenver uit elkaar staan, vormen ze in werkelijkheid elkaars verlengstuk. Ze hebben beide hun sterke en zwakke kanten. Door die goed te combineren, haal jij het hoogste rendement uit jouw marketingeuro.
Wil jij ook impact maken met print? Neem dan contact met ons op!
MailStreet deelt met trots mee dat we de ISAE 3000 Type 2-verklaring hebben behaald.
Maar wat betekent dit precies en waarom is het belangrijk?
Een digitale postkamer is een geautomatiseerd systeem dat gebruikt kan worden om digitale en papieren documenten, zoals facturen, enquêtes en brieven te verwerken, te organiseren en te archiveren.
In de wereld van abonnementen zijn flexibiliteit en personalisatie key. Denk aan het tijdelijk pauzeren van je abonnement tijdens vakanties, het toevoegen van extra’s voor bijzondere gelegenheden, of een upgrade naar luxe opties voor een ultieme ervaring. Vergeet ook niet het persoonlijk aanspreken van je klanten en het in kaart brengen van de respons op jouw producten!
De ISAE certificering is een bewijs van een continue streven naar verbetering en specialisatie in IT-oplossingen en-diensten. Daarom is het bezit van de ISAE verklaring voor steeds meer IT-dienstverleners een vereiste.
Omnichannel betekent dat je meerdere communicatiekanalen in samenhang inzet om de effectiviteit van jouw boodschap en de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten. MailStreet is specialist in omnichannel communicatie. Thejo vertelt wat de voordelen van omnichannel communicatie zijn en op welke manieren je het kunt inzetten.
QR is een afkorting voor Quick Response. Het is een tweedimensionale vierkante afbeelding met een vlakkenpatroon dat met een mobiele telefoon…